انجمن علمی مشاوران فرهنگیان خوزستان

دانشگاه رسول اکرم اهواز

انجمن علمی مشاوران فرهنگیان خوزستان

دانشگاه رسول اکرم اهواز

این وبلاگ توسط انجمن مشاوره دانشگاه رسول اکرم اهواز و با هدف افزایش سطح علمی دانشجویان رشته های مشاوره و روانشناسی ایجاد شده است و امیدواریم سهم کوچکی در افزایش توان علمی این رشته ها داشته باشیم...

بایگانی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۰ارديبهشت


بیخوابی و راههای مقابله با آن

 بی خوابی به هر دلیلی که باشد، به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی شما آسیب می رساند. 

برای بی خوابی عوامل بسیاری وجود دارد. استرس های زندگی روزمره

سجاد قاسمی
۱۰ارديبهشت

ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺣﺸﺮﻩ ﮐﻮﭼﻮﻟﻮ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺑﺮﮐﻪ، ﺯﯾﺮ ﺁﺏ ﺯﻧﺪﮔﯽ

ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﺕ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﺏ

ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﺮﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻤﯿﺮﻧﺪ .

ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺪﺍﯼ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﺯ ﺳﺎﻗﻪ

ﯾﮏ ﻋﻠﻒ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﮐﺮﺩ، ﻫﻤﻪ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻣﯽ

ﺯﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﮒ ﺗﻨﻬﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺎﯾﺪ ﺍﻭ ﻣﯿﺸﻮﺩ،

ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﺣﺸﺮﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﻧﮕﺸﺘﻪ ﺑﻮﺩ

. ﻭﻗﺘﯽ ﺣﺸﺮﻩ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺁﺏ ﺭﺳﯿﺪ ﻧﻮﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺗﻦ

ﺧﺴﺘﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻮﺍﺯﺵ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﻁ ﺧﺴﺘﮕﯽ

ﺩﯾﮕﺮ ﺭﻣﻘﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﺭﻭﯼ ﺑﺮﮒ ﺁﻥ ﮔﯿﺎﻩ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪ .

ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﻨﺠﺎﻗﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩ

ﺑﻮﺩ .

ﺣﺲ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺎﻻ ﺁﻣﺪﻧﺶ ﺑﻮﺩ . ﺳﻨﺠﺎﻗﮏ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﺯ

ﺑﺮﮐﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻟﺬﺗﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ

ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺤﺼﻮﺭ ﺩﺭ ﺁﺏ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﺒﻮﺩ . ﺗﺼﻤﯿﻢ

ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﻫﻢ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻻﯼ ﺁﻥ

ﺳﺎﻗﻪ ﻫﺎ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽ ﻣﯿﺮﺩ ﻭﻟﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﺏ

ﺷﻮﺩ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ .

ﺷﺎﯾﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻓﻌﻠﯽ ﺗﺮﺳﻨﺎﮎ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ

ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﭘﯿﻠﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ، ﻏﻢ ﻭ ﺗﺮﺱ، ﺗﻼﺵ

ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﮐﻤﺎﻝ ﻋﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ !

ﭘﺲ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ ﺑﮑﺶ ...


ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ : ﺣﺸﺮﻩ،ﺳﻨﺠﺎﻗﻚ



سجاد قاسمی
۱۰ارديبهشت

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ﺩﻭ ﺍﺧﺘﻼﻝ

ﺗﻮﺍﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ

ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺭﻧﺞ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ، ﺩﺭﺟﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ﺭﺍ ﻫﻢ

ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺹ ﻭ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎﺭ

ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﺯ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ

ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ

ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ

ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﻫﺎﯼ ﺗﻐﺬﯾﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻼﺋﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ

ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺍﺭﺩ .

ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ، ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﺁﺏ

ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﺪﺭﺍﺗﻪ ﻣﺎﻧﺪﻥ، ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﺍﻟﮑﻞ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ

ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺩﺧﺎﻧﯿﺎﺕ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﻋﻼﺋﻢ

ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ . ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪﺭﺍﺕﻫﺎﯼ

ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺳﻄﺢ ﻗﻨﺪ ﺧﻮﻥ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ

ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ .

ﯾﮏ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻏﻼﺕ ﮐﺎﻣﻞ، ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ،

ﻣﯿﻮﻩﻫﺎ، ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ

ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ . ﻫﺮﭼﻪ

ﻗﻨﺪﻫﺎﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﻢ، ﻗﻨﺪ ﺧﻮﻥ ﺳﺮﯾﻊ

ﺑﺎﻻ ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﺑﺎ ﺍﻓﺖ ﻗﻨﺪ ﺧﻮﻥ ﺑﺮﺧﯽ

ﻫﻮﺭﻣﻮﻥﻫﺎ ﻧﻈﯿﺮ ﻫﻮﺭﻣﻮﻥ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺗﺮﺷﺢ

ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻗﻨﺪ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﺷﺒﯿﻪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻭ

ﺣﺎﻟﺖﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ

ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺮﺧﯽ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻓﺸﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ

ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ

ﺑﺎﺯﯾﺎﺑﻨﺪ . ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﯾﻪ ﺭﺍ ﭘﯿﺶ

ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﻗﻨﺪﯼ ﻣﻌﺘﺎﺩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ

ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ . ﺍﺛﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ

ﻧﻤﻮﺩ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺍﺳﺖ، ﺑﯿﺸﺘﺮ

ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺍﻣﺎ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻮﯼ ﮐﻠﯽ، ﺷﻤﺎ ﻣﻤﮑﻦ

ﺍﺳﺖ ﺗﻌﺠﺐ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﺧﺎﺹ ﺗﺎ ﭼﻪ

ﺣﺪ ﺩﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﺘﺎﻥ ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ :

ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻨﯿﺰﯾﻮﻡ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ﺑﺮﮒ

ﺳﺒﺰ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ﺍﺳﻔﻨﺎﺝ، ﭼﻐﻨﺪﺭ، ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ، ﺁﺟﯿﻞ، ﺩﺍﻧﻪﻫﺎ ﻭ

ﻏﻼﺕ ﺳﺒﻮﺱ ﺩﺍﺭ، ﺩﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ

ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ .

ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﻏﻨﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻮﺷﺖ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ، ﺟﮕﺮ، ﺯﺭﺩﻩ

ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ، ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ .

ﺍﺳﯿﺪﻫﺎﯼ ﭼﺮﺏ ﺍﻣﮕﺎ 3 ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﺎﻫﯽﻫﺎﯼ ﭼﺮﺏ ﻧﯿﺰ

ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺛﺮ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ .

ﻣﺼﺮﻑ ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﭘﺮﻭﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ

ﻣﻮﺛﺮ ﺍﺳﺖ . ﭘﺮﻭﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﮐﻔﯿﺮ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ

ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻟﺒﻨﯽ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ .

ﻣﺎﺭﭼﻮﺑﻪ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺍﺹ ﺿﺪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽﺍﺵ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪﻩ

ﺍﺳﺖ .

ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻏﻨﯽ ﺍﺯ ﻭﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﮔﺮﻭﻩ ﺏ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ

ﺑﺎﺩﺍﻡ ﻭ ﺁﻭﻭﮐﺎﺩﻭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ .

-

ﺁﯾﺎ ﺁﻧﺘﯽﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥﻫﺎ ﺿﺪ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﻨﺪ؟

ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ ﺁﻧﺘﯽ

ﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥﻫﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ

ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﺁﻧﺘﯽﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ

ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ . ﻏﺬﺍﻫﺎﯼ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ

ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﻧﺘﯽﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :

ﻟﻮﺑﯿﺎ

ﻣﯿﻮﻩﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺐ، ﺁﻟﻮ، ﮔﯿﻼﺱ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﻮﺕﻫﺎ ﺍﺯ

ﻗﺒﯿﻞ ﺗﻤﺸﮏ، ﺗﻮﺕ ﻓﺮﻧﮕﯽ، ﺯﻏﺎﻝ ﺍﺧﺘﻪ ﺁﺟﯿﻞ ﺷﺎﻣﻞ

ﮔﺮﺩﻭ

ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ﮐﻨﮕﺮ ﻓﺮﻧﮕﯽ، ﮐﻠﻢ ﭘﯿﭻ، ﺍﺳﻔﻨﺎﺝ،

ﭼﻐﻨﺪﺭ، ﮐﻠﻢ ﺑﺮﻭﮐﻠﯽ ﺍﺩﻭﯾﻪﺟﺎﺕ ﻭ ﺗﺮﺷﯽﺟﺎﺕ ﺷﺎﻣﻞ

ﺯﺭﺩﭼﻮﺑﻪ ﻭ ﺯﻧﺠﺒﯿﻞ .

ﺍﮔﺮ ﻋﻼﺋﻢ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺷﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﺎ

ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻃﻮﻝ ﺑﮑﺸﺪ، ﺑﺎﯾﺪ

ﺣﺘﻤﺎ ﺑﺎ ﭘﺰﺷﮏﺗﺎﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﯿﺪ .

ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ :

ﻋﺎﺩﺕ ﺑﺪﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻮﺍﻥ ﺫﻫﻨﯽ

ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺯﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﺪ ﻭ

ﺩﺭﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺯﺍ ﺧﺪﺷﻪﺩﺍﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ

ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺿﺮﺭ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ .

ﺩﻭﻡ ﺁﻧﮑﻪ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺍﺯ

ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﺟﺴﻤﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ

ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﺯﺍ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .

ﻣﻨﺒﻊ :

health.harvard.edu


ﮐﻠﻤﺎﺕ ﮐﻠﻴﺪﯼ : ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺱ


ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﻠﯽ ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﯾﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ،

ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﺍﺿﻄﺮﺍﺑﯽ ﺷﺎﯾﻊ ﺗﺮﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ

ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ۴۰ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﻻﯼ ۱۸ ﺳﺎﻝ ﺑﺎ

ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻻﺕ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ .

سجاد قاسمی
۰۹ارديبهشت

ﻧﺤﻮﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ .

ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺩﺭﺱ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﻭ ﻓﯿﺰﯾﮏ

ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﺳﻪ ﺍﺻﻞ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ، ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻭ

ﻣﺮﻭﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺑﻪ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ

ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﯾﻢ :

ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ:

ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ

ﮔﻔﺖ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ

ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﯾﺎﺩ ﻧﮕﯿﺮﯾﻢ، ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺳﺆﺍﻻﺕ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺭﺍ

ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯿﻢ؛ ﭘﺲ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ

ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ . ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ

ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺱ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ : ﮐﻼﺱ، ﺟﺰﻭﻩ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﯽ . ﺷﻤﺎ

ﺩﺍﻭﻃﻠﺐ ﻋﺰﯾﺰ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﮐﻼﺱ، ﺩﺭﺱ ﺭﺍ

ﺍﺯ ﺩﺑﯿﺮ ﺑﯿﺎﻣﻮﺯﯾﺪ، ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺯ، ﻣﺒﺤﺚ ﺗﺪﺭﯾﺲ

ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺰﻭﻩ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺣﻞ

ﮐﻨﯿﺪ .

ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺟﺰﻭﻩ، ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﯼ ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﯽ

ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺧﻂ ﺑﻪ ﺧﻂ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ

ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻫﺎﯼ ﺣﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺣﻞ ﻧﺸﺪﻩ ﺭﺍ ﺣﻞ

ﮐﻨﯿﺪ . ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﺗﺴﺖ ﻫﺎﯼ ﮐﻨﮑﻮﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ، ﻋﯿﻨﺎً ﺍﺯ

ﻣﺜﺎﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻫﺎ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ ﻣﺘﻦ ﺩﺭﺳﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽ

ﺷﻮﺩ .

ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻞ ﺳﺆﺍﻻﺕ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﻭ ﻓﯿﺰﯾﮏ،

ﺗﻨﻬﺎ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﮑﺎﺕ، ﻗﻀﯿﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﻝ ﻫﺎ ﮐﺎﻓﯽ

ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻭ ﻓﻬﻤﯿﺪﻥ، ﺁﻥ

ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﺴﭙﺎﺭﯾﻢ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﯼ ﺁﺯﻣﻮﻥ، ﻧﻪ

ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺟﺰﻭﻩ .

ﭘﺲ ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ

ﻓﺮﻣﻮﻝ ﻫﺎ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻫﺎ ﻭ .... ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﮐﻨﯿﺪ . ﺩﺭ

ﺍﺩﺍﻣﻪ ﯼ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ، ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺗﺴﺖ ﺑﻪ

ﻃﻮﺭ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺍﺯ ﻣﺒﺤﺜﯽ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮﺩﯾﺪ، ﺣﻞ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺩﺭ ﺣﻞ ﺗﺴﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺴﺖ ﺯﺩﻥ ﻣﻬﻢ

ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﮑﺎﺕ ﺗﺴﺖ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﯿﺮﯼ

ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﻞ ﺗﺴﺖ، ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ

ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺣﻞ ﺗﺴﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﺯ ﺟﺰﻭﻩ ﻭ ﯾﺎ

ﮐﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﯽ ﻭ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﺗﺸﺮﯾﺤﯽ ﺗﺴﺖ ﮐﻤﮏ

ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ . ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺴﺖ ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ

ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺒﺤﺚ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺶ

ﺩﻫﺪ .

ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻞ ﺗﺴﺖ ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﻧﻮﺑﺖ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ

ﺍﺳﺖ . ﻣﺒﺎﺣﺜﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺗﺴﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺍﺯ

ﺁﻥ ﺣﻞ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﺭﺍ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺩﺭ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ، ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ

ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﮐﻨﯿﺪ . ﺑﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ، ﻣﺒﺤﺚ

ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪﻩ ﯼ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﯼ ﺍﻭﻝ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ

ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ .

ﺗﻤﺮﯾﻦ :

ﺍﮐﻨﻮﻥ ﮐﻪ ﺩﺭﺱ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ

ﮐﺮﺩﯾﺪ، ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻭ ﻧﮑﺎﺕ

ﺩﺭﺳﯽ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﺴﺖ ﺯﻧﯽ، ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺗﺴﺖ

ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﺣﻞ ﮐﻨﯿﺪ . ﺗﺴﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺣﻞ

ﻧﮑﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﯾﺎ ﻏﻠﻂ ﺣﻞ ﮐﺮﺩﯾﺪ، ﺣﺘﻤﺎً ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ،

ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﺴﺖ ﻫﺎ ﺿﻌﻒ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ

ﺑﺮﻃﺮﻑ ﮐﻨﯿﺪ .

ﭼﻮﻥ ﺣﺠﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭﺳﯽ ﻭ ﺗﻨﻮﻉ ﺁﻧﻬﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺖ،

ﻧﺒﺎﯾﺴﺘﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺴﺘﻬﺎﯼ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﯼ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ

ﺍﺯ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻘﺐ ﺑﯿﻔﺘﯿﺪ؛ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺴﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﻭ

ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺤﺚ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﻨﯿﺪ .

ﺍﮔﺮ ﻣﺒﺤﺜﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﯾﺪ، ﺑﻪ ﺣﻞ ﺗﺴﺘﻬﺎﯼ

ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﻧﭙﺮﺩﺍﺯﯾﺪ، ﻣﺜﻼً ﺗﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﮑﺎﺕ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ

ﻧﮕﺮﻓﺘﯿﺪ، ﺍﺯ ﻣﺒﺤﺚ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ، ﺗﺴﺖ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﺣﻞ ﻧﮑﻨﯿﺪ .

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯿﮑﻨﻢ، ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺗﺴﺘﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﯾﮏ

ﻣﺒﺤﺚ ﺩﺭ ﮐﻨﮑﻮﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯿﺸﻮﺩ، ﺣﺪﺍﻗﻞ 50

ﺗﺴﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﺣﻞ ﮐﻨﯿﺪ، ﻣﺜﻼً ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻣﺒﺤﺚ

ﻣﺠﺎﻧﺒﻬﺎ ﺩﺭ ﮐﻨﮑﻮﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ، ﯾﮏ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯿﺸﻮﺩ،

ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺎﯾﺪ 50 ﺗﺴﺖ ﻣﺠﺎﻧﺐ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﺣﻞ

ﮐﻨﯿﺪ .

ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺴﺘﻬﺎﯼ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ، ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺑﺎ ﺗﺴﺘﻬﺎﯼ

ﮐﻨﮑﻮﺭﻫﺎﯼ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ

ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭﺳﯽ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ .

ﻣﺮﻭﺭ :

ﭼﻮﻥ ﺣﺠﻢ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﺭ ﺩﺭﺱ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﻭ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺗﺠﺮﺑﯽ

ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻟﺬﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً

ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮﺩﯾﺪ، ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ

ﺩﺭ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﻌﯿﻦ، ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﻣﺮﻭﺭ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻨﯿﻢ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ

ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﻢ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﺍﺯ ﺟﺰﻭﻩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ

ﺧﻼﺻﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ .

ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﻧﮑﺎﺕ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ

ﺳﺮﺍﻍ ﺗﺴﺘﻬﺎﯼ ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﺭﺍ

ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺣﻞ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺯﻣﺎﻥ

ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ، ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺗﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺒﺤﺚ ﺭﺍ ﺣﻞ

ﮐﻨﯿﻢ . ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﻣﺮﻭﺭ ﺭﺍ ﺑﯿﺸﺘﺮ

ﮐﻨﯿﻢ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺗﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺫﻫﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻞ

ﺳﺆﺍﻻﺕ ﺗﺴﺘﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ. 


انجمن مشاوره فرهنگیان خوزستان (پردیس رسول اکرم اهواز) 

سجاد قاسمی
۰۸ارديبهشت

 

 "اضطراب..... بخشی از وضعیت انسان است که هیچ راه فراری از آن وجود ندارد" . اضطراب معمولا در نظریه روانی به عنوان پاسخ حقیقی یا مجازی به تهدید تعریف شده است.اضطراب نقش محوری‌ای را درسیستم نظریه سیستم‌های خانواده بوئن، در کنار مفهوم افتراق خود دارد. نظریه بوئن معتقد است که سطوح اضطراب با توجه به شدت و طول مدت آن است. در تمام افراد سیستم‌های ارتباطی آنها، اضطراب یک متغیر ثابت در زندگی روزمره است. بوئن بین اضطراب حاد و مزمن نیز تمایز قایل شده است(کر و بوئن 1988).

اضطراب حاد پاسخ به یک تهدید واقعی در محیط در زمانی محدود است ؛ در حالی که ، اضطراب مزمن ، پاسخ به تهدید تصور شده در زمانی بی حد و حصر است. بطور طبیعی با مکانیزم‌های مجهز به راه‌اندازی اضطراب حاد هستند. با این حال اضطراب مزمن اغلب بیش از ظرفیت فرد برای تطبیق با ان در فرد بوجود میاید. قرارگرفتن در معرض اضطراب حاد و یا اضطراب مزمن در فرد و در سیستم ارتباطی وی "تنش" است که در نهایت سبب اختلال در وی می‌شود(بوئن 1978).

بوئن و طرفداران دیگر نظریه سیستم‌های خانواده ( پاپیرو 1990) که شرایطی را مانند "تشنج عاطفی و هیجانی" ، "شدت هیجانی" و " واکنش عاطفی" را برای اشاره به مفهوم اضطراب بکار میبرند.

واکنش‌پذیری هیجانی می‌تواند در پاسخ به عوامل تنش‌زا خارجی در فرد و سیستم و یا به عوامل تنش‌زا در درون فرد و سیستم منجرشود. واکنش‌پذیری هیجانی را مانند جریان برق در سیستم می‌توان در نظر گرفت. به عنوان مثال ، اضطراب درون خانواده در که در هر یک از اعضای سیستم خانواده تولید شده است به دیگر اعضای سیستم نیز سرایت می‌کند ؛ آن مشابه یک تاثیر قالب در سیستم ارتباطی است . فرکانس و شدت آن از طریق واکنش هیجانی سیستم چرخشی خانواده سطوح افتراقی را در سیستم بوجود میاورد.

سطوح پایین افتراق در سیستم سبب وقوع و چرخش واکنش های عاطفی بالایی در میان اعضای خانواده می‌شود. سطوح بالاتر تمایز اعضا به فردیت اعضا اجازه می‌دهد ظرفیت تحمل اضطراب خود را بدون آن که به دیگران اعضا در سیستم منتقل کنند را می‌دهد(بوئن1978، کر و بوئن 1988 ، پاپیرو 1990).


انجمن مشاوره فرهنگیان خوزستان( پردیس رسول اکرم اهواز)

 

 

سجاد قاسمی
۰۸ارديبهشت

 

مراسم "روز روان شناس و مشاور " پنج شنبه برگزار می شود!!!!

 

به گزارش میگنا، دکتر محمد حاتمی که چندی پیش طی حکمی از سوی دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به عنوان رئیس ستاد برگزاری روز روانشناس و مشاور تعیین گردیده بود عصر امروز طی یک نشست هماهنگی که با تعدادی از اساتید و دانشجویان روان شناسی و مشاوره در محل سازمان نظام روان شناسی تشکیل گردید اعلام کرد: با توجه به اینکه شورای مرکزی سازمان، روز نهم اردیبهشت ماه را که مصادف با سالروز تاسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ایران است را به عنوان روز روان شناس و مشاور تعیین نموده است، و این روز نیز همزمان شده است با  psychology day در سازمان ملل؛ بنابراین برای نخستین بار مراسم روز روان شناس و مشاور با شکوه خاصی در روز پنجشنبه نهم اردیبهشت 95 و از ساعت 15 در تالار وحدت تهران و با حضور تعدادی از مقامات کشوری، اساتید و دانشجویان روان شناسی و مشاوره برگزار می شود . 

معاون نظارت و کمیسیونهای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: سخنرانی مسئولین،تقدیر از بزرگان روان شناسی و مشاوره کشور،اجرای برنامه های متنوع و شاد هنری و سرود، نمایشگاه کتاب و پوستر، دالان آشنایی با روان شناسان مطرح ، قرائت بیانیه ستاد بزرگداشت و... بخشی از برنامه هایی است که برای این روز پیش بینی شده است.

 

به گفته دکتر حاتمی در حال حاضر 18 هزار روان شناس و مشاور عضو رسمی سازمان نظام هستند و درحدود 200هزار دانشجو نیز مشغول تحصیل در این رشته هستند.


                                                                                                                                         انجمن مشاوره فرهنگیان خوزستان(پردیس رسول اکرم اهواز)

سجاد قاسمی
۰۷ارديبهشت

با عرض سلام و وقت بخیر خدمت بازدیدکنندگان عزیز

این وبلاگ توسط انجمن علمی مشاوره فرهنگیان خوزستان و با هدف ارتقای سطح علمی مشاوران و کسانی که به این علم علاقه منداند ایجاد شده است. و امیدواریم بتوانیم در این عرصه مفید باشیم و رضایت شما را جلب نماییم...

شما می توانید مطالب و مقالات و موضوعات خود را به ما ارسال کنید تا آنها را در وبلاگ قرار داده و همچنین موضوعات برگزیده در نشریه دانشجویی  انجمن مشاوران فرهنگیان منتشر می گردد.

با تشکر.....

سجاد قاسمی